Mazda i-Activsense technologie

8 november 2018


Mazda i-Activsense.

iactivsense

Misschien heeft u er wel eens van gehoord, misschien ook niet. Het zou zelfs kunnen dat u profijt van deze veiligheidsverhogende technologie heeft gehad zonder dat u er erg in had omdat het een aanrijding heeft kunnen voorkomen. Mazda’s i-Activsense draagt namelijk bij aan uw eigen veiligheid maar ook aan die van alle andere weggebruikers. Deze technologie maakt gebruik van camera’s en sensoren in de huidige generatie auto’s van Mazda waardoor allerlei systemen worden aangestuurd om de bestuurder te waarschuwen of zelfs in te grijpen als de bestuurder zelf niet oplet. En het spectrum van veiligheidssystemen dat onderdeel uitmaakt van de i-Activsense technologie neemt alleen maar toe.

Hieronder staan een aantal van deze technologieën nader verklaard. Wilt u meer informatie hierover? Vraag ons er gerust naar. Wij informeren u graag.

Advanced High Beam Control

Dit systeem dimt automatisch het groot-licht zodra de camera de lichtbundel van de tegenliggers opvangt of als de Mazda een voorligger detecteert. Hierdoor raken de overige weggebruikers niet verblind. het systeem schakelt automatisch terug naar groot-licht als er geen ander verkeer meer wordt waargenomen.

HBC

Rear Cross Traffic Alert

Kruisend verkeer achter de Mazda langs wordt gedetecteerd door sensoren achterin de auto. De Mazda laat een signaal in de buitenspiegels zien waardoor de bestuurder van de Mazda wordt gewaarschuwd. Het signaal dooft nadat het verkeer gekruist is. Dit werkt bijvoorbeeld bij het verlaten van een parkeervak.

RCTA

Smart City Brake Support (F/R)

Het Advanced Smart City Brake Support werkt bij snelheden tussen 4 tot 30 km/h en grijpt in als een aanrijding dreigt. Daarbij worden ook voetgangers herkend. Door het automatisch remmen wordt de aanrijding voorkomen of de gevolgen van een eventuele impact drastisch teruggedrongen. Hierdoor wordt de kans op letsel voor andere weggebruikers sterk gereduceerd. Autonomous Emergency Braking is hierbij een belangrijk systeem dat zorgt voor een snelle drukopbouw in het remsysteem en het volledig elektronisch gestuurde remmen. Veel Mazda’s hebben een systeem dat werkt in voorwaartse richting (F) maar een aantal modellen hebben een systeem dat ook werkt bij het achteruitrijden (F/R).

SCBS

Lane Keep Assist

Lane Keep Assist werkt uitsluitend als men van rijbaan dreigt te veranderen zonder dat men de richtingaanwijzer bediend heeft. Dit systeem werkt met feedback aan het stuurwiel en stuurt de Mazda automatisch terug in de rijbaan. Als men wel richting aangeeft dan kan de bestuurder zonder problemen van rijbaan veranderen. Door dit systeem wordt de kans op frontale aanrijdingen drastich verminderd.

Lane Departure Warning System

In tegenstelling tot Lane Keep Assist stuurt een Mazda met Lane Departure Warning niet automatisch terug naar de rijbaan maar geeft de Mazda, mits men geen richting aangegeven heeft, een waarschuwingssignaal. De bestuurder dient vervolgens zelf terug te sturen.

LDWS

Mazda Radar Cruise Control

Bij het gebruik van de standaard cruise control zal men, als de bestuurder niet ingrijpt, vanzelf dichter op de voorganger komen te rijden als deze voorganger langzamer rijdt. Bij het gebruik van Mazda Radar Cruise Control zal de Mazda zelf vaart verminderen als de afstand tot de voorganger te klein wordt. De gewenste afstand tot de voorganger is door de bestuurder in te stellen. Wordt van rijbaan veranderd dan zal de oorspronkelijk door de bestuurder ingestelde snelheid weer worden opgepakt door de MRCC.

MRCC 2

Blind Spot Monitoring

We kennen het allemaal wel, dat er toch nog een auto naast je in de dode-hoek zit die je niet had opgemerkt. En dat terwijl je net van rijbaan wilde wisselen. Om dergelijke situaties te voorkomen kent het i-Activsense van Mazda het Blind Spot Monitoring. Van achteren passerende auto’s worden opgemerkt door de Mazda waarna een signaal in het glas van de betreffende buitenspiegel zichtbaar wordt. Zo wordt de bestuurder gewaarschuwd zodat een aanrijding wordt voorkomen.

BSM

Adaptive Front Lighting System

Het adaptieve lichtsysteem dat Mazda Adaptive Front Lighting System heeft genoemd zorgt ervoor dat de lichtbundel van de koplampen meestuurt door de bocht tot een hoek van 15 graden. Hierdoor heeft de bestuurder vooral een beter zicht op de bocht in het donker. Stilstaande objecten e.d. in of na de bocht zullen eerder opgemerkt worden waarmee de veiligheid toeneemt.

AFLS

Forward Obstruction Warning

Dit systeem werkt bij snelheden vanaf 30 km/h en hoger en detecteert de ruimte tussen de voorligger en de Mazda aan de hand van de camera achter de voorruit. De Mazda berekent continu de risico op een eventuele impact. Als de verhouding tussen de snelheid en de afstand dusdanig is dat een aanrijding zou dreigen dan grijpt het eerder genoemde Smart City Brake Support System in.

FOW

360-view monitor

De nieuwste generatie Mazda’s worden steeds vaker voorzien van een 360-graden camerasysteem. De beelden hiervan worden weergegeven op het MZD-connect kleurenscherm. Vier camera’s geven een compleet beeld van de directe omgeving van de Mazda. De voorste camera zit in de voorbumper-grille, de achterste camera in de buurt van de kentekenplaat en de zijdelingse camera’s zitten onderin de spiegels ingebouwd. Het camerabeeld is in- en uit te schakelen.

360 view

Driver Attention Alert

Een lange rit leidt maar al te vaak tot vermoeidheid van de bestuurder. Met het Driver Attention Alert wordt vermoeidheid van de bestuurder door de Mazda waargenomen doordat het rijgedrag van de bestuurder wordt geanalyseerd en geeft vervolgens een signaal aan de bestuurder om een koffiepauze in te lassen. Zo helpt Mazda u actief te blijven.

DAA

Traffic Sign Recognition

De verkeersborden geven de bestuurder informatie over de toegestane maximum snelheden ter plaatse. Mocht de bestuurder toch nog een bord hebben gemist dan heeft uw Mazda dat zeker niet. De Mazda projecteert de toegestane snelheid namelijk in het Active Driving Display (head-up display) dat in de luxer aangeklede varianten van Mazda aanwezig is. Hierdoor weet u altijd wat de toegestane snelheid is dat op dat moment voor u geldt.

 TSR 2

Nieuws

ALBERT IN DE SLEE 07-12-2018
Santa Terpstra Like, Deel en Win

Santa Terpstra is Back! Met de Terpstra foute kersttrui actie! Wie zou volgens jou kans moeten…

Lees meer
i-activsense Mazda CX-5 08-11-2018
Mazda i-Activsense technologie

Mazda i-Activsense. Misschien heeft u er wel eens van gehoord, misschien ook niet. Het zou zelfs…

Lees meer
180552 Wintercampagne - FB_1200x628px4 05-11-2018
Wintercontrole

Wintercontrole voor € 19,95 met een gratis accutest De controle bestaat uit een (visuele) inspectie van…

Lees meer