Winter-, 4seizoenen- of toch zomerbanden? Weet u het nog?

24 oktober 2018


Grip of slip?

Het najaar doet zijn intrede en dus is het extra belangrijk grip op de weg te houden. Maar hoe houd je dat? Er zijn een aantal factoren die het verschil maken tussen grip of slip. Voor een heel groot deel is het een keuze of u rijdt of glijdt. Wij helpen u graag om de juiste keuze te maken.

Bandenwissel2

Profieldiepte

Allereerst is er het profiel. De rubberblokjes op het loopvlak van de band hebben een bepaalde hoogte. Dat wordt de profieldiepte genoemd. Wettelijk gezien moet deze minimaal 1,6 mm bedragen maar in winterse omstandigheden is dit echter veel te weinig. Om goed grip te houden in de sneeuw wordt in het algemeen een minimum profieldiepte van 4,0 mm gehanteerd maar meer is natuurlijk beter. Ook bij zware regen geldt dit om aquaplaning te voorkomen. Ter vergelijk: een nieuwe band heeft een profieldiepte van circa 7,0 tot 8,0 mm.

Bandenspanning

Daarnaast is er de bandenspanning. Het contactvlak van de band met de weg is niet veel groter dan een forse hand en vormt het enige contact tussen weg en auto. Een te lage bandenspanning zorgt weliswaar voor een groter contactvlak maar zorgt er tevens voor dat de auto in een bocht over de wang van de band wegglijdt en men makkelijk grip verliest met alle gevolgen van dien. De respons van de auto op stuurbewegingen is gewoonweg minder. Een te hoge bandenspanning verkleint weer het contactvlak waardoor ook te weinig grip ontstaat. Een goede bandenspanning is dus essentieel. In het instructieboekje van uw auto staat precies omschreven wat de beste bandenspanning bij de betreffende belading van uw auto is, want ook de beladingstoestand is van invloed op het stuurgedrag van uw auto. en vergeet de invloed van temperatuur vooral niet op de bandenspanning. Door de lagere temperaturen daalt de druk in de band zodat het extra belangrijk is om de bandenspanning eens extra te controleren.

Snelheid

Snelheid is eveneens van invloed op de grip op de weg. Hoe hoger de snelheid hoe groter de krachten op de banden en dus meer kans om grip te verliezen. Ook het afvoeren van regen en sneeuw is voor de banden bij hogere snelheden lastiger. Pas daarom de snelheid aan aan de weersomstandigheden in de herfst en winter. Ook is er in het najaar veel modder op de weg. Houd hierbij ook rekening met uw snelheid.

Profielvorm

De vorm van het profiel is eveneens van invloed op de snelheid waarmee sneeuw en water afgezet worden. Winterbanden en 4-seizoenenbanden hebben doorgaans een grover profiel met grotere afvoergleuven waardoor er meer grip blijft bestaan in natte omstandigheden. Het spreekt dus voor zich dat het rijden op dergelijke banden meer veiligheid biedt in de betreffende omstandigheden. Winterbanden hebben daarnaast ook nog eens profielblokken met een zogenaamde lamellenstructuur. Hierdoor wordt ook meer grip gecreëerd.

Rubbersamenstelling

Tot slot is de rubbersamenstelling van een enorme invloed als het gaat om de echte winterse omstandigheden. Immers, door de toevoeging van silica aan de rubber-compound blijft de band ook bij lagere temperaturen soepel bewegen. Want een band die eenvoudig kan vervormen houdt meer grip dan een band die zich door de lage temperatuur moeilijker laat vervormen. Al met al is dit een technisch verhaal maar de winterband heeft hier een heel duidelijk voordeel.

Het beste compromis

Elk seizoen vraagt daarom eigenlijk om een eigen type band. Dat brengt wel met zich mee dat er dus van band gewisseld moet worden. Om dit wisselen te voorkomen is er de 4-seizoenenband. Deze band biedt van alles een beetje en maakt eigenlijk het beste duidelijk dat een band een compromis is van allerlei eigenschappen die een band moet hebben. Maar door het rijden op een 4-seizoenenband bent u wel zeker dat de band geschikt is voor het type weer waar u zich op dat moment in bevindt. Dus mocht u geen winterbanden willen nemen omdat het u het wisselen bezwaarlijk vindt, overweegt u dan toch de 4-seizoenenband. Wij adviseren u er graag over.

Heeft u vragen, neemt u dan contact met ons op of vul onderstaand formulier in.

 

Nieuws

ALBERT IN DE SLEE 07-12-2018
Santa Terpstra Like, Deel en Win

Santa Terpstra is Back! Met de Terpstra foute kersttrui actie! Wie zou volgens jou kans moeten…

Lees meer
i-activsense Mazda CX-5 08-11-2018
Mazda i-Activsense technologie

Mazda i-Activsense. Misschien heeft u er wel eens van gehoord, misschien ook niet. Het zou zelfs…

Lees meer
180552 Wintercampagne - FB_1200x628px4 05-11-2018
Wintercontrole

Wintercontrole voor € 19,95 met een gratis accutest De controle bestaat uit een (visuele) inspectie van…

Lees meer